PJ 3311 SUKAN DAN REKREASI
‘Rekreasi’ berasal
dari bahasa Latin iaitu, ‘re-creare’ yang bermaksud membuat ulang, kegiatan
yang dilakukan untuk penyegaran kembali jasmani dan rohani seseorang. Secara
umumnya, rekreasi adalah aktiviti yang dilakukan oleh seseorang selain
pekerjaan.
Aktiviti
rekreasi biasanya dilakukan secara berkumpulan. Aktiviti rekreasi boleh disusun
atur dalam bentuk pertandingan atau persembahan atau dalam bentuk tanpa dirancang.
Matlamat akhir rekreasi ialah untuk mencapai kesejahteraan diri, keluarga dan
komuniti. Ringkasnya, rekreasi merupakan aktiviti masa lapang yang membina,
merehatkan fikiran dan mencergaskan tubuh badan. Berikut merupakan beberapa
pendapat tokoh tentang rekreasi :-
▪ Ford (1981)
Rekreasi merupakan program yang melibatkan penggunaan
persekitaran yang semula jadi yang bertujuan untuk mengukuhkan pengajaran dan pembelajaran
kurikulum yang sedia ada. Ia juga merangkumi perkembangan pengetahuan,
kemahiran, ilmu, dan sikap.
▪ Hammerman Etal (1985)
Sukan rekreasi itu merupakan landasan untuk mengenal
pasti pengetahuan dan ilmu yang boleh digunakan dan diaplikasikan dalam
kehidupan seharian.
▪ Mohd Salleh Aman (2004)
Rekreasi merupakan aktiviti masa lapang yang membina
(positif) sama ada bentuk riadah (aktif) atau santai (pasif).
Kepentingan
Sukan dan Rekreasi
Secara psikologi banyak orang di lapangan yang merasa
tidak selesa dengan adanya beberapa kesibukan dan masalah, sehingga mereka
mengkorbankan masa dari bekerja, tidur dengan nyaman, bersantai sehabis
latihan, keseimbangan antara pengeluaran dan pendapatan, mempunyai teman
bekerja yang baik, hidup bebas, dan merasa aman dari risiko buruk. Rekreasi
dapat disimpulkan sebagai suatu kegiatan yang dilakukan sebagai pengisi waktu
luang untuk satu atau beberapa tujuan. Antaranya untuk kesenangan, kepuasan,
penyegaran sikap dan mental yang dapat memulihkan kekuatan baik fizikal maupun
mental.
Banyak nilai yang dapat diperoleh dari rekreasi dengan menggunakan dasar persekutuan. Ketegangan dapat dilepaskan dan masa yang ada dapat digunakan dengan cara-cara yang berguna. Seseorang individu dapat diajari bagaimana individu dapat dibangun dan ditingkatkan melalui rekreasi. Salah satu manfaat penting dari rekreasi adalah dalam pembentukan personaliti diri seseorang. Melalui suatu program rekreasi yang telah disusun dan dijalankan dengan baik, seseorang individu dapat belajar untuk menikmati penggunaan waktu sebaik-baiknya serta nilai-nilai seperti disiplin diri, keyakinan diri, kerjasama, dan tolong-menolong.
Jenis-jenis
khemah terdapat dalam pelbagai bentuk, saiz dan kegunaan iaitu:
▪ Ridge Tent
Mempunyai tiang yang melintang di sepanjang bumbung. Ia
diperbuat dari bahan nilon(nylon) yang ringan supaya mudah dibawa dan dilipat.
▪ Dome Tent
Berbentuk gelembung dan menggunakan bahan yang sesuai
serta fleksibel. Ianya ringan, mudah dibawa dan sesuai digunakan untuk
perkhemahan seperti di sekolah dan sebagainya.
▪ Frame Tent
Khemah jenis besar ini biasa digunakan untuk perkhemahan
keluarga. Rangka khemah akan dipasang terlebih dahulu kemudian barulah dipasang
kanvas.
▪ Bell Tent
Mempunyai satu sahaja tiang tinggi di puncak khemah.
Khemah jenis ini juga sudah jarang digunakan dan digantikan dengan khemah jenis
‘dome’.
Jenis sukan dan rekreasi
Kajian empirikal
Penyiasatan saintifik empirikal bermakna kajian yang
dirancangkan boleh diuji dalam makmal atau luar makmal dan terbuka
untuk diteliti orang lain. Kajian empirikal dijalankan dengan mengaplikasikan dua
kaedah iaitu soal selidik dan temu ramah. Melalui kaedah soal selidik,
pengumpulan data-data atau maklumat terkini dapat diperolehi. Kaedah ini
kebiasaannya melibatkan satu turutan aktiviti yang harus diikuti untuk
memudahkan kajian yang dilakukan.
Kajian empirikal terhadap flora dan fauna
penting dan perlu dijalankan dalam aktiviti rekreasi. Maklumbalas ini perlu
untuk mengetahui tentang penemuan-penemuan baru, fungsi-fungsi serta habitat
flora dan fauna di sesuatu tempat. Jika kajian terhadap alam semulajadi diteruskan,
bermakna alam semulajadi akan dapat dikekalkan dan generasi akan datang dapat
merasai peluang melihat dan mengenali alam semulajadi dengan lebih dekat. Kajian empirikal juga dapat
menarik minat seseorang untuk lebih meminati aktiviti rekreasi dan mendekatkan
diri dengan alam semulajadi.
Kemahiran
tali
Kemahiran tali amat
penting semasa melakukan aktiviti rekreasi. Kemahiran ini banyak menyumbang
untuk melakukan aktiviti seperti membina khemah, abseiling, dan flying fox.
Terdapat beberapa jenis kemahiran tali
yang penting dan perlu diketahui oleh seseorang individu yang menyertai
aktiviti rekreasi.
Pendidikan
Konservasi
Pendidikan konservasi boleh
didefinisikan sebagai satu usaha untuk menimbulkan kesedaran atau kepekaan
terhadap kepentingan atau keperluan terhadap sesuatu perkara. Manakala sukan
rekreasi pula boleh didefinisikan sebagai aktiviti yang terancang yang
dilakukan untuk memenuhi masa lapang bukan untuk tujuan pertandingan tetapi
untuk memperolehi ketenangan minda dan merehatkan badan serta mempelajari
pengetahuan tentang sesuatu perkara. Maka kepentingan pendidikan konservasi
dalam sukan rekreasi boleh didefinisikan sebagai satu usaha ataupun cara untuk
mendidik seseorang individu dalam sesuatu perkara apabila mereka mengikuti
aktiviti rekreasi ini. Menurut Rijksen (1981), konservasi merupakan suatu
bentuk evolusi kebudayaan. Pada masa duhulu, usaha konservasi lebih buruk dan
sangat lemah daripada sekarang. Konservasi dapat dilihat dari segi ekonomi dan
ekologi. Konservasi dari segi ekonomi bererti cuba memperuntukkan sumber daya
alam untuk sekarang. Manakala dari segi ekologi, konservasi merupakan
peruntukan sumber daya alam untuk sekarang dan masa yang akan datang.
Pendidikan
konservasi dalam sukan rekreasi perlu didedahkan kepada semua orang sejak di
bangku sekolah lagi supaya kita dapat meluaskan ilmu pengetahuan mereka
terhadap kepentingan alam sekitar kita. Hal ini kerana isu alam sekitar
sememangnya menjadi suatu isu yang serius dan memerlukan pemerhatian segera.
Oleh itu apabila pendidikan konservasi terhadap alam sekitar diberikan kepada
anak murid melalui sukan rekreasi, kita dapat memupuk amalan memelihara dan
memulihara alam sekitar daripada ancaman pencemaran.
Pendidikan
koservasi ini juga turut mendidik anak-anak murid untuk tidak mencemarkan alam
sekitar kita dan ramah dengan alam sekitar dengan tidak membuang sampah serta
mencemarkan sungai. Mereka juga akan mula untuk mencintai flora dan fauna serta
sungai yang berada di kawasan aktiviti sukan rekreasi. Ini akan membantu untuk
memelihara alam sekitar kita yang kian hari semakin mengalami ancaman yang
serius.
Selain itu,
pendidikan konservasi dalam sukan rekrasi juga menjadi alat utama untuk
menanamkan semangat untuk menjaga alam sekitar dan sekaligus menukar sikap
mereka yang tidak bertanggungjawab terhadap alam sekitar kepada sebaliknya. Pendidikan
konservasi dalam sukan rekreasi sememangnya sesuatu yang harus ditekankan dan
diteruskan supaya kita dapat mengubah sikap generasi yang akan datang supaya
mereka juga turut memainkan peranan dalam menjaga alam sekitar kita. Dengan
berbuat demikian dapatlah kita mengurangkan masalah pencemaran alam sekitar dan
mula untuk menanam semula pokok-pokok baru supaya kawasan sekeliling kita
dipenuhi dengan tumbuh-tumbuhan hijau.
Jenis-jenis aktiviti rekreasi
Aktiviti rekreasi dilingkari beberapa jenis aktiviti lasak yang menguji ketahanan fizikal dan mental seseorang yang menyertainya. Aktiviti-aktiviti ini dapat memupuk keyakinan diri dalam diri seseorang yang mengikutinya. Berikut adalah contoh beberapa jenis aktiviti yang dapat dijalankan semasa aktiviti rekreasi.
Abseiling
▪ Coaming
▪ Towline / Deckline
▪ Keel
▪ Footrest
▪Hatch
Aktiviti rekreasi dilingkari beberapa jenis aktiviti lasak yang menguji ketahanan fizikal dan mental seseorang yang menyertainya. Aktiviti-aktiviti ini dapat memupuk keyakinan diri dalam diri seseorang yang mengikutinya. Berikut adalah contoh beberapa jenis aktiviti yang dapat dijalankan semasa aktiviti rekreasi.
Jungle
trekking
Aktiviti
jungle trekking adalah satu aktiviti lasak yang lazimnya dijalankan dalam
program rekreasi. Namun begitu, semasa menjalankan aktiviti ini, akitiviti
keselamatan hendaklah sentiasa diutamakan tidak kira kepada peserta, guru
pengiring, fasilatator mahupun jurulatih itu sendiri. Pengurusan risiko terhadap aktiviti ini boleh diuruskan dengan
menggunakan satu kaedah yang dinamakan HIRARC. HIRARC adalah singkatan
kepada Hazard Identification, Risk Assessment & Risk Control. HIRARC merupakan
satu kaedah dimana setiap hazard dikenal pasti pada sekitar kawasan jungle
trekking, laluan denai, peralatan, manusia dan lain-lain. Setiap hazard yang
dikenalpasti akan dinilai sejauh mana risiko ke atas keselamatan para peserta
dan setiap risiko akan dikawal mengikut hieraki kawalan.
Orienteering
Orienteering merupakan salah satu cabang pengetahuan yang
berkenaan dengan teknik-teknik pergerakan dari satu tempat ke tempat yang lain
dengan menggunakan kemahiran membaca peta dan kompas. Orienteering adalah sukan
rekreasi yang memerlukan imbangan di antara koordinasi fizikal dan mental
dengan baik. Peserta perlu mengemudikan arah dirinya dari satu titik kawalan ke
satu titik kawalan yang lain dengan berpandukan kepada peta dan kompas yang diberikan yang telah ditandakan di atas peta dan
ditentukan di permukaan bumi mengikut susunan tertentu.
Abseiling merupakan satu aktiviti menuruni satu
kawasan tinggi ke kawasan yang rendah dengan menggunakan tali. Individu yang terlibat
akan mengawal sendiri pergerakannya. Namun begitu, sebagai langkah keselamatan, jurulatih
ataupun fasilitator akan bertanggungjawab membantu individu itu pada
masa-masa kecemasan bagi mengelakkan kemalangan. Bagi memastikan aktiviti
berjalan dengan lebih lancar, peralatan yang sesuai dan ada jaminan kualiti
sahaja yang boleh digunakan.
Berkayak
Berkayak adalah sejenis sukan air. Berbeza dari sukan kanu, berkayak
selalunya di lakukan di air yang tenang dan kurang berisiko. Aktiviti berkayak
boleh dilakukan secara bersendirian ataupun dengan pemerhatian jurulatih.
Anatomi
Kayak
Semua jenis kayak mempunyai nama bahagian yang sama,
hanya bentuk, ukuran dan bahan pembuatannya sahaja yang berbeza mengikut
syarikat pengeluar dan teknologi semasa. Berikut adalah anatomi kayak :-
▪ Haluan & Buritan (Bow
& Stern)
Bow atau Haluan adalah bahagian depan atau
muncung kayak yang berfungsi sebagai arah tujuan dan juga sebagai alat memecah
ombak. Stern atau Buritan pula ialah bahagian belakang
kayak. Kedudukan. Tip untuk mengenali diantara Bow dengan Stern ialah
melihat arah tempat duduk pendayung.
▪ Gunwale Line / Painter Line
Gunwale Line /
Painter Line ialah bahagian tepi atau sisi kayak yang berfungsi
sebagai penyeimbang bagi pendayung, apakah perahu yang dinaikkan itu sesuai
dengan berat badannya atau tidak. Sisi kanan disebut "starboard"
dan sisi kiri disebut "portside".
▪ Hull
Hull ialah bahagian
bawah kayak. Bentuknya berbeza bergantung kepada jenis kayak.
▪ Deck (Geladak)
Deck ialah bahagian
atas hadapan kayak untuk melindungi kaki untuk memudahkan melakukan teknik Eskimo Roll. Deck bahagian depan ini
dikenali sebagai "foredeck"dan
dibelakangnya pula dikenali sebagai "afterdeck".
▪ Cockpit (Ruang Tempat Duduk)
Cockpit ialah ruangan
yang dibentuk untuk pendayung kayak. Kedudukan Cockpit ini berbeza mengikut rekaan bentuk dan penggunaan kayak
tersebut.
▪ Seat (Tempat Duduk)
Tempat duduk terletak didalam Cockpit, dan tempat duduk terbahagi dalam beberapa jenis iaitu
Standard (bentuk dan ukuran tetap), tempat duduk sederhana (biasa untuk kayak
rekreasi), tempat duduk ketat (digunakan untuk di arus deras.)
▪ Toggle
Toggle adalah sejenis
tali untuk mengangkat kayak, letaknya di hujung depan (Bow) dan belakang (Stern).
▪ Coaming
Coaming adalah
bahagian tepi kecil dan mengelilingi cockpit,
ianya berfungsi sebagai penahan air untuk masuk ke dalam perahu dan juga untuk
mengikat spray cover.
▪ Knee Brace
▪ Knee Brace
Letaknya dibawah Coaming
yang berfungsi sebagai penahan lutut dan memberikan sanggahan ke kaki supaya
kaki pendayung lebih kuat terhadap perahu.
▪ Towline / Deckline
Towline /
Deckline ialah tali yang diikatkan di hujung kayak (bow) dan buritan kayak (stern). Ia berfungsi sebagai tali
penyelamat, menarik perahu.
▪ Keel
Terletak dibawah geladak belakang dan berfungsi sebagai
kemudi.
▪ Buoyancy
Buoyancy adalah bahan
apungan yang terletak di bawah deck bagian depan (bow) dan deck bagian belakang (stern)
yang berfungsi sebagai penyimpang apabila kayak terbalik dan tidak mudah
tenggelam.
▪ Footrest
Footrest
terletak di bahagian foredeck
berfungsi sebagai tempat meletak kaki, bentuknya terdiri dari bar (dipasang
pada sisi kiri dan kanan), paddle
(hampir sama dengan bar tetapi terpisah antara letak sebelah kiri dengan
kanan), bulkhead (bentuk bulat rata
dan terletak di bagian haluan (bow).
▪ Deck Eye / Eye Cleat
Eck Eye / Eye Cleat ialah lubang untuk mengikat tali (towline) yang terletak di atas geladak.
▪ Eye Pit
▪ Eye Pit
Eye Pit ialah lubang
yang terletak di ujung haluan (bow)
dan buritan (stern) pada jenis
kayak-kayak tertentu.
▪Hatch
Hatch ialah lubang
penutup yang terdapat di bahagian depan dek dan belakang dek, yang berfungsi
sebagai tempat meletakkan barang, biasa digunakan untuk kayak jenis ekspedisi.
▪Back Strap
Back Strap berbentuk
getah yang diletakkan pada bahagian tempat duduk belakang, berfungsi untuk
memberikan keselesaan pendayung untuk menyandar ke belakang sewaktu mendayung
dan sekaligus untuk melindungi keselamatan bahagian belakang pendayung.
Rafting
Rafting adalah sejenis aktiviti yang seiras dengan aktiviti berkayak tetapi
lebih mencabar. Aktiviti rafting dilakukan dalam kumpulan. Aktiviti ini tidak
dilakukan semasa air dalam keadaan tenang. ‘Water Rafting’ adalah satu sukan
yang amat mencabar fizikal dan mental. Aktiviti ini amat memerlukan kekuatan
daya tahan yang maksimum. Sekiranya tidak, ia akan mendatangkan risiko kepada
semua ahli kumpulan. Aktiviti ini digalakkan untuk dilakukan dengan pemerhatian
jurulatih.
Snorkeling
Pengertian dasar
snorkeling adalah suatu teknik menikmati pesona keindahan dasar laut dengan
menggunakan peralatan dasar selam berupa snorkle, fin (kaki katak) dan mask
(kacamata renang). Snorkeling adalah
kegiatan berenang atau menyelam dengan menggunakan peralatan berupa masker selam dan snorkel. Selain itu, penyelam
sering mengenakan alat bantu gerak berupa kaki katak (sirip selam) untuk menambah daya
dorong pada kaki. ‘Snorkel’ adalah peralatan selam berupa selang berbentuk huruf ‘J’ dengan pelindung mulut di bahgian hujung sebelah bawah.
Alat ini berfungsi sebagai jalan masuk udara ketika bernafas dengan mulut tanpa harus mengangkat
muka dari permukaan air. Pemandangan bawah air biasanya dapat dilihat sambil berenang dengan wajah menghadap
ke permukaan air dan bernafas melalui snorkel. Selain menguasai cara bernafas
dengan mulut melalui snorkel, kegiatan snorkeling tidak memerlukan kemahiran
yang khusus.
Flying fox
Aktiviti
Flying Fox juga dikenali sebagai Kubung Terbang. Aktiviti ini juga adalah salah
satu aktiviti yang amat menyeronokan serta mampu menguji ketahanan mental peserta.
Flying
fox merupakan salah satu aktiviti yang dapat mewujudkan keyakinan diri dalam
diri seseorang individu. Aktiviti ini kebiasaanya dilakukan secara individu.
Peserta akan dibawa naik ke atas pelantar yang tinggi untuk melakukan aktiviti
ini, Dengan menggunakan peralatan khusus yang disediakan, peserta akan
menggelongsor turun ke bawah mengikut kecuraman tali. Peralatan yang digunakan
untuk menjalankan aktiviti ini adalah peralatan yang digunakan untuk aktiviti abseiling seperti :-
▪ Tali statik
▪ Carabinar
▪Helmet
▪ Full Harnest
▪ Figure of Height
No comments:
Post a Comment