Rangka KKP PJM 3106 sebagai persediaan...belum lagi moderasi
INSTITUT PENDIDIKAN
GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
TUGASAN PROJEK
TAJUK PROGRAM : PISMP
|
NAMA PELAJAR :
|
||||
KOD DAN NAMA
KURSUS : PJM 3106
ANATOMI DAN
FISIOLOGI
|
SEMESTER : 1/2014
|
||||
TARIKH MULA
|
15 JANUARI 2014
|
TARIKH HANTAR
|
21 FEB 2014
|
||
Hasil Pembelajaran
Kursus :
Memperoleh pengetahuan
dalam Anatomi Dan
Fisiologi.
1.
Menjelaskan jenis-jenis penaksiran
dan prosedur yang
berkaitan dengan anatomi dan fisiologi.
2.
Mengenalpasti dan
mensintesis maklumat daripada
pelbagai sumber untuk memperolehi pemahaman yang
koheren tentang teori
dan amalan.
3.
Melaksanakan amali anatomi
dan fisiologi dengan
berkesan.
4.
Mengintegrasikan kemahiran yang
dipelajari dengan kemahiran
teknologi maklumat
dan cara berkomunikasi
berkesan untuk melaksanakan
latihan yang sistematik, berkesan dan bermakna.
5.
Melaksanakan tanggungjawab terhadap
pelajar dalam aspek
keselamatan, bimbingan dan kebajikan tanpa
mengira agama dan
bangsa.
Kerja
kursus ini bagi
menilai hasil pembelajaran 1 ,2, 4 dan 5.
Objektif projek :
Pelajar
dapat melaksanakan tugas-tugas
berikut:
1. Menguasai pengetahuan dalam
konsep pengenalan anatomi
dan fisiologi.
2.
Menjawab soalan-soalan kuiz
berdasarkan topik yang ditetapkan.
3.
Mengumpul bahan-bahan mengikut
topik dan menghasilkan
kajian ilmiah
berkaitan dengan
anatomi dan fisiologi
manusia melalui pencarian
internet.
4.
Membuat laporan amali
mengikut topik yang
ditentukan.
5. Membuat
pembacaan dan menanda isu-isu utama dalam artikel yang dipilih
6. Membuat ulasan bagi artikel tersebut dalam
1000 perkataan
7. Membuat penulisan mengenai satu acara permainan atau fasa
olahraga dan mencari
bahan
–bahan pengenalan tajuk.
8. Membuat penulisan
ringkas berkenaan pengenalan dan objektif tugasan.
9. Membuat lukisan atau gambarajah serta melabel
dengan lengkap bahagian sendi, otot
dan tulang yang terlibat serta
mengaplikasikan dalam satu kemahiran permainan yang
dipilih.
HURAIAN CADANGAN
PENILAIAN KERJA KURSUS
PENDEK (KKP)
Anatomi dan Fisiologi manusia berkait rapat dengan pertumbuhan dan
perkembangan fizikal serta mental kanak-kanak di peringkat sekolah rendah.
Guru-guru sekolah rendah seharusnya memastikan kanak-kanak menjadi insan yang
sejahtera dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelektual selaras dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Untuk mencapai hastrat ini, guru-guru perlu
mempunyai pengetahuan tentang sistem tubuh badan dan fungsi-fungsinya.
Selain itu, masih ramai guru
yang kurang mempunyai kemahiran dan keyakinan untuk menyampaikan ilmu
pengetahuan berkaitan sistem-sistem berkenaan. Strategi, kaedah dan teknik
pengajaran dan pembelajaran yang digunakan kurang menarik minat murid dan
kurang berkesan. Untuk mencapai hasrat murni warga pendidik iaitu dengan membantu
dan membimbing kanak-kanak agar mereka lebih sihat, cergas dan cerdas, anda
dikehendaki melaksanakan tugasan projek ini.
1. KUIZ 1 -
Cadangan dilaksanakan pada Minggu ke 12
(17 – 21 Mac 2014) (20%)
Berdasarkan tajuk
berikut:
1.1. Pengenalan kepada
anatomi dan fisiologi
1.2. Peringkat kimia,
selular dan tisu
organisma
1.3. Sistem
Rangka
1.4. Sistem
Otot
1.5.. Sistem Saraf
2. Folio Laporan Amali (INDIVIDU) (20%)
2.1. Pelajar perlu
menjawab latihan-latihan berkaitan
dengan anatomi dan fisiologi manusia.
2.2. Latihan yang
dijawab pada setiap
minggu perlu difailkan
di dalam folio anatomi dan fisiologi.
3. Artikel Reviu (INDIVIDU) (30%)
3.1. Pilih
satu artikel yang berkaitan dengan sistem
tubuh badan. Seterusnya
membuat pembacaan danpenandaan isi-isi utama.
3.2. Berdasarkan
penandaan, anda dikehendaki membuat ulasan artikel sebanyak 1000 patah perkataan.
4. TUGASAN AMALI (BERPASANGAN) (30%)
4.1.
Pasangan dikehendaki
membuat penulisan mengenai satu
acara permainan atau fasa olahraga.
4.2. Pastikan setiap
pasangan
tidak memilih tajuk
yang sama.
4.3 Membuat penulisan
ringkas berkenaan pengenalan dan objektif.
4.4 Membuat lukisan atau
gambarajah serta melabel dengan lengkap bahagian sendi, otot dan tulang yang
terlibat.
4.5 Membuat
penulisan dari segi: Fungsi –fungsi otot utama , bahagian sendi dan tulang utama anggota serta terangkan ekanisme pergerakan yang terlibat.
4.6 Hubungkaitkan
dengan sekurangan-kurangnya satu prinsip sains dengan
kemahiran
yang dipilih.
5. Panduan
Pelaksanaan Projek
5.2.1. Tugasan ini
ialah tugasan individu dan berpasangan
5.2.2. Anda
boleh bergerak secara kolaboratif
untuk mengumpul data atau maklumat.
5.2.3. Format penulisan tugasan adalah seperti berikut:
5.2.3.1. Muka depan hendaklah mengikut templet terkini.
5.2.3.2. Fon Arial
5.2.3.3. Saiz huruf – 12
5.2.3.4.
Langkau 1.5 baris
5.2.3.5. Rujukan mengikut format APA (American
Psychological Association)
5.2.3.6. Lampiran
adalah wajib
5.2.3.7. Jawab dalam Bahasa Melayu
5.2.4. Setiap pelajar harus memilih artikel yang berlainan. Artikel
itu haruslah mengandungi tajuk berikut:
5.2.4.1.
Struktur dan fungsi sistem berkaitan
5.2.4.2. Kesan fisiologi kepada sistem akibat masalah
penyakit
5.2.4.3. Kesan fisiologi akibat aktiviti fizikal
yang berterusan
5.2.4.5. Kesan fisiologi akibat pengambilan
pemakanan.
5.2.5. Panjang tugasan adalah 1000 patah perkataan
6. Tugasan yang
baik harus menunjukkan
kriteria yang berikut:
6.1. Liputan isi kandungan
yang menyeluruh, konsisten dan terperinci.
6.2. Berdasarkan topik yang
berkaitan
6.3. Kerjasama antara ahli
kumpulan
6.4. Rujukan perlulah dari pelbagai sumber yang tepat dan memenuhi
kehendak tugasan.
6.5 Keseluruhan
isi dan pengolahan perlu menunjukkan keaslian dengan sokongan ilmiah
6.6 Format dan organisasi laporan
perlu jelas dan koheran.
6.7 Penulisan
esei/laporan/refleksi harus menunjukkan kefasihan bahasa, laras bahasa yang
sesuai dan tiada kesalahan ejaan dan kematangan hujah.
Tarikh serahan
hasil BSPP: minggu
8 (17 – 21 Feb 2014)
No comments:
Post a Comment