PJ 2311 P5 KKP
I.
Hasil Pembelajaran
Kursus
1. Menjelaskan kepentingan Pendidikan Jasmani dalam kurikulum KBSR dan
kaitannya dengan perkembangan menyeluruh dari aspek jasmani, emosi, rohani,
intelek dan sosial ( JERIS );
2. Mengklasifikasikan acara padang dan balapan serta menjelaskan dan
menghurai prosedur perlakuan serta peraturan dan undang-undang acara tersebut;
dan
3. Mengusai Kemahiran Teknologi Maklumat dan komunikasi yang
bersesuaian serta berkemahiran membina satu pakej Pembelajaran Pendidikan
Jasmani berasaskan kemahiran yang diperolehi.
Kerja kursus ini
bagi menilai hasil pembelajaran 1, 2 dan 3.
II.
Objektif Projek
A. Kurikulum PJ di Sekolah Rendah
1. Menjelaskan aktiviti pendidikan jasmani dapat membantu perkembangan
dan pertumbuhan kanak-kanak dan memenuhi FPK.
2. Menjelaskan kepentingan pergerakan asas di kalangan murid sekolah
rendah yang berumur antara 6 – 12 tahun.
3. Menjelaskan konsep kesepaduan dalam aktiviti pendidikan jasmani.
4. Menjelaskan keperluan perkembangan menyeluruh ( JERIS ).
5. Menghuraikan tentang tunjang-tunjang utama dalam sukatan pendidikan
jasmani KBSR.
6. Menjelaskan bentuk dan memahami prosedur penilaian
7. Menganalisis dan mengintreprestasi data.
B. TMK Dalam Pendidikan Jasmani
1. Membincangkan dan menghuraikan kepentingan pembinaan pakej
pengajaran dan pembelajaran berasaskan TMK.
2. Kemahiran menggunakan internet, mencari, mengumpul dan meganalisis.
3. Menguasai kemahiran pengunaan e-mail, laman web dan enjin pencari.
4. Berkemahiran membina satu pakej pembelajaran PJ berasaskan TMK.
C. TUGASAN PROJEK
Kurikulum PJ di Sekolah Rendah
Tugasan
Soalan ( 30 % )
Jawab semua
soalan.
1. Setelah meneliti sukatan PJ KBSR dan KSSR, berikan DUA perbezaan
antara dua sukatan
itu.
2. Semasa pembentukan kurikulum beberapa criteria harus diambil kira.
Bincangkan criteria dari
aspek berikut :
a. Berpusatkan pelajaran
b. Berpusatkan pelajar , dan
c. Berpusatkan masalah
3. Pendidikan Jasmani mempunyai kepentingan. Bincangkan LIMA
kepentingan Pendidikan Jasmani dalam perkembangan kanak-kanak.
4. Falsafah Pelajaran Malaysia bermatlamat untuk melahirkan insan
seimbang. Bincangkan hubungkait Pendidikan Jasmani dengan Falsafah Negara.
5. Pengabungjalinan dan kesepaduan ialah dua konsep penting dalam
tafsiran sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani KBSR. Huraikan Dua konsep itu
dengan memberikan dua contoh yang releven bagi kedua-dua konsep ini.
TMK dalam
Pendidikan Jasmani ( 70 % )
1. Menyediakan tugasan ‘power point’ bagi satu acara olahraga yang
dipilih berdasarkan
maklumat berikut:
· Mengaitkan dengan tunjang
pembelajaran
· Sejarah, peralatan dan padang
· Kemahiran asas, ansur maju dan
butir-butir mengajar
2. Membuat pembentangan ‘power point’ dalam kelas.
3. Menjawab soalan-soalan kuiz.
D. Panduan
Pelaksanaan Projek
1. Tugasan
ini adalah tugasan individu.
2. Anda
boleh bergerak secara kolaboratif untuk mengumpul data.
Format
penulisan tugasan adalah berikut :
i.
Font
Arial
ii.
Saiz
huruf 12
iii.
Langkau
satu setengah baris ( 1.5 baris )
iv.
Rujukan
mengikut format A.P.A
v.
Lampiran
adalah wajib
3. Amalan
plagiat tidak dibenarkan. Jika didapati berlaku pelajar akan digagalkan
kerja
kursus.
4 Panjang
tugasan tidak melebihi 12-15 muka surat ( tidak termasuk persembahan visual
dan
lampiran )
5. Tugasan
ini perlu disiapkan dalam tempoh dua hingga tiga minggu.
Tugasan yang
baik menunjukkan kriteria-kriteria berikut :
1. Liputan isi
kandungan yang menyeluruh, konsisten dan terperinci.
2. Bukti-bukti,
bahan-bahan dan ‘citation’ yang dapat menyokong hujah-hujah anda
hendaklah dikemukakan.
3. Keseluruhan isi
dan pengolahan perlu menunjukkan keaslian hasil kajian dan sokongan
ilmiah.
4. Format dan
organisasi laporan perlu jelas dan koheran.
5. Penulisan
akademik harus menunjukkan kefasihan bahasa, kematangan hujah dalam
menterjemah maklumat secara kritikal dan analitikal.
F. Kriteria Pentaksiran
Tugasan akan
disemak berdasarkan rubrik
pentaksiran yang disediakan.
No comments:
Post a Comment