
Model TGfU (Bunker and Thorpe, 1982)
Apabila menggunakan pendekatan TGfU dalam permainan, beberapa langkah dalam model harus diikuti seperti rajah di atas
Langkah pertama, pelajaran dimulakan dengan permainan. Pelajar ditunjukkan satu permainan yang melibatkan bilangan pemain yang kecil, alatan dan kawasan yang dimodifikasikan. Pelajar haruslah memahami bentuk permainan itu dan mengenalpasti masalah-masalah unik yang perlu diselesaikan semasa bermain.
Langkah kedua ialah apresiasi permainan.
Peraturan diubahsuai supaya mudah dan senang difahami oleh murid semasa
bermain. Peraturan yang diubahsuai akan mempengaruhi tahap kemahiran dan taktik yang akan digunakan.
Langkah keempat ialah membuat keputusan. Dalam membuat keputusan, soal ‘buat apa?’ (What to do) dan ‘bagaimana buat?’ (How to do) diasingkan supaya pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dalam membuat keputusan. Dalam ‘buat apa?’, pelajar harus menilai dan mempunyai kebolehan untuk mengenalpasti ‘cues’ dan meramal keputusan yang mungkin timbul. Setelah mengetahui ‘buat apa’ pelajar harus membuat keputusan dan cara yang terbaik untuk tindakan seterusnya,.
Langkah kelima ialah pelaksanaan kemahiran yang merupakan hasil sebenarnya sesuatu pergerakan. Pelaksanaan kemahiran yang betul adalah penting. Arahan berbentuk teknikal kemahiran harus diberikan tetapi sesuai dengan tahap kebolehan pelajar.
Langkah keenam ialah perlakuan atau
‘outcome’ yang diperhatikan berdasarkan proses-proses sebelumnya. Ia diukur
berdasarkan kriteria yang tidak bergantung kepada pelajar tetapi berdasarkan aspek
tindakbalas yang sesuai dan keberkesanan teknik. Guru membantu pelajar untuk
menentukan sama ada perlakuan itu betul atau tidak dan membuat keputusan untuk
memajukannya.
No comments:
Post a Comment