Wednesday, 31 July 2013

TGfU merupakan satu strategi pembelajaran dan pengajaran PJ yang berasaskan permainan bertujuan untuk menjana pemahaman yang lebih mendalam tentang semua aspek permainan dan memberi peluang untuk murid bermain lebih berkesan dalam situasi permainan (Werner, Thorke & Bunker, 1996)  di samping meningkatkan tahap aktiviti fizikal, penglibatan murid, motivasi dan keseronokan dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani (Forrest, G., Pearson, P., & Webb, P. 2006).
















Model TGfU (Bunker and Thorpe, 1982)




Apabila menggunakan pendekatan TGfU dalam permainan, beberapa langkah dalam model harus diikuti seperti rajah di atas

        
Langkah pertama, pelajaran dimulakan dengan permainan. Pelajar ditunjukkan satu permainan yang  melibatkan bilangan pemain yang kecil, alatan dan kawasan yang dimodifikasikan. Pelajar haruslah memahami bentuk permainan itu dan mengenalpasti masalah-masalah unik yang perlu diselesaikan semasa bermain.     
Langkah kedua ialah apresiasi permainan. Peraturan diubahsuai supaya mudah dan senang difahami oleh murid semasa bermain. Peraturan yang diubahsuai akan mempengaruhi  tahap kemahiran dan taktik yang akan digunakan. 
          Langkah ketiga ialah kesedaran taktikal. Murid diperkenalkan taktik permainan melalui pengenalan prinsip pergerakan, idea tentang kawasan dan masa. Dari sini, murid akan maju ke situasi yang lebih tinggi.
          Langkah keempat ialah membuat keputusan. Dalam membuat keputusan, soal ‘buat apa?’ (What to do) dan ‘bagaimana buat?’ (How to do) diasingkan supaya pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dalam membuat keputusan. Dalam ‘buat apa?’, pelajar harus menilai dan mempunyai kebolehan untuk mengenalpasti ‘cues’ dan meramal keputusan yang mungkin timbul. Setelah mengetahui ‘buat apa’ pelajar harus membuat keputusan dan cara yang terbaik untuk tindakan seterusnya,.
          Langkah kelima ialah pelaksanaan kemahiran yang merupakan hasil sebenarnya sesuatu pergerakan. Pelaksanaan kemahiran yang betul adalah penting. Arahan berbentuk teknikal kemahiran harus diberikan tetapi sesuai dengan tahap kebolehan pelajar.
              Langkah keenam ialah perlakuan atau ‘outcome’ yang diperhatikan berdasarkan proses-proses sebelumnya. Ia diukur berdasarkan kriteria yang tidak bergantung kepada pelajar tetapi berdasarkan aspek tindakbalas yang sesuai dan keberkesanan teknik. Guru membantu pelajar untuk menentukan sama ada perlakuan itu betul atau tidak dan membuat keputusan untuk memajukannya.

No comments:

Post a Comment